lørdag 2. mai 2020

Prince of Egypt - en samlepost :)


Prince of Egypt

Fun fact: en del av meg syns bibelske historier er ganske fascinerende. Jeg er ikke religiøs og leser dem litt på samme måte som man leser eventyr og fabler, men det er fortsatt interessante historier, så vel som flott materiale for filmer, bøker og musikaler. Og en av de mest fascinerende bibelske historiene er historien om Moses, en historie som på slutten av 90-tallet ble udødeliggjort gjennom en av Dreamworks definitivt beste filmer, nemlig Prince of Egypt.
Her fikk man en flott formidlet versjon av historien om Moses og jeg har ikke tenkt å gi noe synopsis her, men sikkert er det at filmen Prince of Egypt ikke bare var flott fortalt, men også godt animert og med musikk som virkelig inspirerte. Og det er sistnevnte som er grunnen til at jeg skriver denne teksten for nå finnes det en Prince of Egypt-musikal med musikk fra filmen, så vel som nye spesialskrevne sanger til musikaloppsetningen og denne musikalen er veldig fin. I alle fall er musikalcden super og det er den jeg kjenner og koser meg med.
Det jeg liker best med Prince of Egypt-musikalen er at den har noe litt episk ved seg. Etter min mening minner Prince of Egypt litt om Hunchback of Notre Dame-musikalcden, i form av at det er noe storslagent ved musikken. Det er et stort orkester og et stort ensemble og alle tar materialet veldig seriøst, noe som smitter over på lyttere som føler seg som en del av noe høyverdig og flott.
Videre er jo sangene altså veldig fine og mens jeg i et par tilfeller liker stemmene bedre i animasjonsfilmen enn på musikalcden, så er de mer enn gode nok på musikalcden og. Det er flott musikk som er flott fremført på en musikalcd som minner meg på hvorfor jeg trenger å se igjen Prince of Egypt-filmen ganske snart. Yay!
*
When you believe er en helt nydelig sang:



Denne scenen fra filmen Prince of Egypt er fantastisk:




Og All I ever wanted er en veldig fin sang:



Og der er tingene jeg ville dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...