En ting Andrew Lloyd Webber er veldig
god på er musikaler som fenger veldig. Imidlertid er ikke alltids storyen like
god for jeg kan kose meg veldig med Phantom of the Opera og jeg liker i grunnen
flere sanger fra Cats, dessuten er det øyeblikk i Jesus Christ Superstar også
som er veldig tilfredsstillende. Og likevel, styrken ligger ikke i historien i
noen av de tilfellene, men heller i atmosfæren eller hvor fengende musikken er
eller hvor stilig det er.
Med det sagt så føler jeg at Evita
skiller seg ut for historien her er faktisk veldig smart og godt fortalt og jeg
syns nok Evita er den av Andrew Lloyd Webbers musikaler som bunner dypest.
I Evita handler det som kjent om
presidentfruen Eva Perón, en virkelig skikkelse som var oppriktig fascinerende.
Og likevel, det litt unike med musikalen Evita er hvordan Evita portretteres på
et vis som gjør at man ikke ser henne som helgenen eller stjernen, men heller
en svært menneskelig person som absolutt ikke var bare koselig og sympatisk. Det
føles originalt å formidle en karakter på denne mer ambivalente måten og dette
er en av flere grunner til at jeg nok ville nevnt Evita om jeg skulle kåret
Lloyd Webbers mest intelligente musikal.
Videre liker jeg Evita fordi mange av
sangene er veldig fine, jeg liker at flere har spilt både Evita og de andre
karakterene fra musikalen med stor bravur og jeg liker Evita fordi
filmversjonen fra 1996 var en av grunnene til at jeg tidlig i tenårene hadde en
crush overfor Antonio Banderas (som var veldig attraktiv i både denne filmen og
som Zorro) 😉
Så ja, la oss gi oss hen til Argentinas
rytmer og musikalen om Evita.
*Her er den fine sangen Another suitcase in another hall:
Her er en flott tolkning av Don't cry for me Argentina:
Og her er Madonnas finfine versjon av Buenos Aires i filmen:
Og det var det jeg ønsket å dele i denne omgang :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar