lørdag 10. august 2019

Evita - en samlepost :)



En ting Andrew Lloyd Webber er veldig god på er musikaler som fenger veldig. Imidlertid er ikke alltids storyen like god for jeg kan kose meg veldig med Phantom of the Opera og jeg liker i grunnen flere sanger fra Cats, dessuten er det øyeblikk i Jesus Christ Superstar også som er veldig tilfredsstillende. Og likevel, styrken ligger ikke i historien i noen av de tilfellene, men heller i atmosfæren eller hvor fengende musikken er eller hvor stilig det er.
Med det sagt så føler jeg at Evita skiller seg ut for historien her er faktisk veldig smart og godt fortalt og jeg syns nok Evita er den av Andrew Lloyd Webbers musikaler som bunner dypest.
I Evita handler det som kjent om presidentfruen Eva Perón, en virkelig skikkelse som var oppriktig fascinerende. Og likevel, det litt unike med musikalen Evita er hvordan Evita portretteres på et vis som gjør at man ikke ser henne som helgenen eller stjernen, men heller en svært menneskelig person som absolutt ikke var bare koselig og sympatisk. Det føles originalt å formidle en karakter på denne mer ambivalente måten og dette er en av flere grunner til at jeg nok ville nevnt Evita om jeg skulle kåret Lloyd Webbers mest intelligente musikal.
Videre liker jeg Evita fordi mange av sangene er veldig fine, jeg liker at flere har spilt både Evita og de andre karakterene fra musikalen med stor bravur og jeg liker Evita fordi filmversjonen fra 1996 var en av grunnene til at jeg tidlig i tenårene hadde en crush overfor Antonio Banderas (som var veldig attraktiv i både denne filmen og som Zorro) 😉
Så ja, la oss gi oss hen til Argentinas rytmer og musikalen om Evita.
*
Her er den fine sangen Another suitcase in another hall:




Her er en flott tolkning av Don't cry for me Argentina:




Og her er Madonnas finfine versjon av Buenos Aires i filmen:



Og det var det jeg ønsket å dele i denne omgang :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...