lørdag 25. mai 2019

The Scarlet Pimpernell - en samlepost :)



Jeg lyttet første gang til The Scarlet Pimpernell for en del år siden og mens jeg hverken da eller nå greide å gi meg helt hen til det, så var det noen sanger der jeg likte skikkelig godt. Særlig én sang fra denne musikalen er en sang jeg finner innmari tilfredsstillende og hvis en musikal har minst én slik sang å by på så har den sine fine sider.
Men så gikk det noen år og jeg glemte The Scarlet Pimpernell litt frem til i fjor da jeg av grunner jeg ikke lenger husker besluttet å se etter boka på biblioteket. The Scarlet Pimpernell var nemlig først en bok som ble utgitt i 1905 og som er essensiell fordi den muligens var noe av det tidligste som ble skrevet i detektiv/superhelt-sjangeren. Det ble skrevet flere bøker om The Scarlet Pimpernell som hørte til sjangeren historisk fiksjon og inneholdt en helt som i hemmelighet drev med superhelt/detektiv-adferd, men som til daglig var en ganske vanlig og tilsynelatende litt dum fyr. Og denne hemmelige identitet-greia har vi i senere år sett så mye hos ymse superhelter som Batman og Superman og det gjør det litt kult at det på mange måter startet litt med nettopp The Scarlet Pimpernell. Noe annet kult er det faktum at boka The Scarlet Pimpernell er en av de mest fornøyelige og lettleste klassikerne jeg har lest. Et element som fikk meg til å lytte til musikalen igjen altså.
Og noe jeg liker med musikken i denne musikalen er det faktum at den er ganske fengende. Det er en passelig dose dramatikk, det er gode sangstemmer og det er en del sjarm. Og det redder ikke musikalen fra å føles litt gammeldags på en måte som gjør meg litt overrasket over at musikalen er fra 1997, dessuten kommer dette aldri til å bli blant mine største musikalfavoritter. Men det er fornøyelig nok og jeg har noen sanger jeg gleder meg til å dele med dere. Yay!
*
Denne sangen er ganske fin og dessuten ganske lidenskapelig fremført, her er Where's the girl:



Videre digger jeg sangen Falcon in the dive siden melodien er helt fantastisk og det er så herlig dramatisk og jeg liker denne videoen der det ser ut som Voldemort synger:




Sist, men ikke minst er Storybook fint sunget her og generelt sett en elegant og fin liten sang:



Og det var det jeg ville dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...