lørdag 13. april 2019

Six - en samlepost :)



Fun fact: den første kjente personen jeg lærte at jeg delte bursdagen min, 28 juni, med var Henry VIII, noe jeg i en del år var ganske misfornøyd. Jeg husker at dette faktumet gjorde meg veldig tilfreds da jeg fant ut at Dobby fra Harry Potter-bøkene også hadde 28. juni som bursdag fordi det var en karakter jeg mye heller ønsket å relatere meg til.
Og samtidig, mens jeg ikke akkurat syns Henry VIII høres ut som noen spesielt ålreit fyr, så er det fascinerende som historie. Fascinerende nok til at man, når man leser om Six; som er en musikal som gjenforteller historien om Henry VIIIs seks koner, tenker at det egentlig er på tide. For det er tema med en naturlig mengde dramatikk som i grunnen passer godt til en rocka og moderne musikal, noe som er akkurat det Six altså er.
Her fortelles historien om Henry VIIIs seks koner som en popkonsert fylt med sanger som ikke bare forteller en historie, men også overbeviser fordi de er usedvanlig fengende og radiovennlige. Personlig har jeg i alle fall fått litt dilla på flere sanger fra Six og selv de sangene jeg ikke liker like godt ser jeg appellen til. I det hele tatt er nok Six min favoritt så langt i år av nye musikaloppdagelser og det gjør at jeg gleder meg til å dele høydepunkter her denne uka.
For man trenger ikke å være fan av Henry VIII for å like denne musikalen, faktisk er det ikke en gang slik at man må være spesielt interessert i historie (selv om det er nok av nerdebonus om man er det), det viktigste man trenger er å like musikalsanger som er så instinktivt poppa og kule at de kunne vært nye hits på radioen med den største selvfølgelighet. Yay!
*
Her er Heart of Stone, som er fin, radiovennlig og full av følelser:



Sangen fra Six som jeg liker best er definitivt I don't need your love, som man kan høre her:




Og ellers liker jeg girl power-feelinga i Ex-Wives:



Og det var det jeg tenkte å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...