søndag 17. februar 2019

Cinderella - en samlepost :)


Cinderella

På mange måter begynte Cinderella-musikalen med Julie Andrews. Året var 1957, Julie Andrews var ung og lovende og teamet Rogers og Hammerstein skrev Cinderella for tv, noe som var det eneste tilfellet der de skrev en musikal ment for live-sending på tv. Denne forhistorien lærte jeg veldig nylig og den er interessant å nevne selv om jeg denne uka først og fremst vil fokusere på en senere oppsetning av Cinderella, nemlig versjonen fra 2013. Rogers og Hammersteins musikal fant nemlig sin plass på scenen etter live-versjonen fra 1957 og endte omsider opp på Broadway med et par nye sanger og slikt i 2013 altså og det er denne versjonen jeg først og fremst har et forhold til, ikke fordi jeg har sett den, for det har jeg ikke, men fordi det er denne som har en cd jeg har lyttet en del til.
Uansett versjon har vi her en musikal som forteller den klassiske Askepott-historien og det på sjarmerende vis og med sanger som tidvis fenger en hel del. Dette er eventyrlig og sjarmerende og mye av grunnen særlig når det gjelder 2013-versjonen er at awesome skuespillere som Laura Osnes og Santino Fontana er involvert og de synger så inderlig fint. Videre er jo Askepott-historien fin og det er kanskje ikke det mest interessante eventyret i verden, men det er en fin historie som man lett kan like uansett.
Og greit nok så er dette ikke en musikal som er enormt nyskapende eller noe sånt, dessuten finnes det bedre tolkninger av karakteren Askepott i filmer som Ever After (som også er i ferd med å utvikles til musikal, men det er et kapittel vi ikke skal ta for oss i dag), men det er likevel såpass fint at jeg nok vil ha mye kos å dele denne uka gjennom. Yay!
*
Her er fornøyelig nok "When you're driving through the moonlight"/"A lovely night" og dette er fornøyelig og fint:



En annen sang fra Cinderella som er ganske artig er "Stepsister's Lament":




Her kan vi med "Ten Minutes Ago" tilby en søt dose romantikk:




Og, ikke hentet fra Cinderella, men vel så fint har vi Laura Osnes og Santino Fontana med "Anything you can do":



Dette er det jeg ville dele denne uka, vi bables :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...