lørdag 8. desember 2018

We will rock you - en samlepost :)



Høsten 2005 var jeg på studietur til London med Folkehøgskolen jeg da gikk på og der skjedde to viktige ting. Den ene tingen var at jeg greide å miste veske med mobil første dagen av turen, en hendelse som i ettertid har gjort at jeg følger veldig nøye med på vesker for å unngå at noe liknende skjer igjen.  Den andre tingen var at vi så to musikaler som fornøyelig nok ble satt opp samme året i Norge ikke så mange år senere og en av de musikalene var altså We Will Rock You.
We will rock you er ukas musikal siden det er jukebox-musikaler som tema for tiden og dette er en av de fremste på den fronten og ååå så mye jeg likte We will rock you da jeg så den på teater i London (og senere i Oslo). Det skal sies at jeg lytter langt mer sjelden til denne musikalen nå for tiden, men den var et høydepunkt da jeg oppdaget den, ikke minst fordi det skal ganske lite til for noe å være episk når det bruker musikken til Queen.
For meg i 2005 var We will rock you også musikalen som introduserte meg for bandet Queen, et band som har skikkelig kul musikk, godt hjulpet av Freddy Mercurys unike og flotte vokal. Og når et band alene har en så sterk karakter skulle man kanskje ikke tro at det ville funke som musikal der musikken fremføres av andre igjen, men i We will rock you funker dette fett.
Med det sagt så er det lite poeng i å gå innpå story når det gjelder akkurat We will rock you for plottet her er et av musikalhistoriens tynneste og gir i grunnen veldig lite mening, samtidig som akkurat det egentlig heller ikke gjør så mye siden det man vil sitte igjen med og sitter igjen med er et stort smil.
We will rock you er noe man blir entusiastisk og glad av, det er musikk man kan lytte til mens man føler seg som kongen av verden og det er sanger som fenger uansett og det er slike aspekter som jeg altså vil dele her denne uka som kommer. God fornøyelse 😊
*
En sang jeg liker veldig godt i musikalen er Somebody to love fordi jeg syns den synges så fint (det er en av få Queen-låter jeg forbinder mer med en kvinnevokal fordi jeg hørte musikalversjonen først):



Heisann, kule reklamen som inneholder herlige versjonen av Bohemian Rhapsody:




Reidun Sæther og sangen Another one bites the dust er ganske fantastisk:




Og så liker jeg I want to break free, den er også supert fremført på musikalcden:




Og det er det jeg følte for å dele denne uka, god fornøyelse :)
*


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...