lørdag 21. april 2018

The Lion King - en samlepost :)



Jeg vil tro det må være en særdeles vanskelig oppgave å adaptere animasjonsfilmer til teaterproduksjoner og kanskje særlig når det er Disneys animasjonsfilmer det er snakk om siden det er filmer de fleste har et forhold til. En ting er jo at teater og animasjonsfilm er ulike medier, men på mange måter er nok det vanskelige hvordan det uansett fører til sammenlikning. Samtidig er det også i dette magien med The Lion King-musikalen ligger for den prøver aldri å være en rett frem gjenskapning av filmen med samme navn. I stedet er dette en kunstnerisk og åpen tolkning som forteller samme historie som filmen, ja, men på sin egen helt unike måte der det blir noe helt for seg selv. Dette antar jeg også er grunnen til at denne musikalen har vært en av de største musikalsuksessene i nyere tid og nå som jeg har sett The Lion King på teater kan jeg med glede si at dette er fantastisk.
Storyen her burde jo være ganske kjent, men som en kort oppsummering så er det veldig, veldig løst basert på Hamlet, men med løver i stedet og en mer håpefull historie. Og det er spenning og humor og kjærlighet og fullt av nostalgi-faktor om man elsker filmen, samtidig som alt tyder på at man henger godt med i svingene om man så filmen sist for tjue år siden og. Samtidig er det ikke til å komme bort i fra at The Lion King som musikal funker ganske mye bedre på scenen enn som musikalcd siden elementene som stråler så veldig her er scenografien og kostymene og bare atmosfæren i det hele tatt. Og cd-en er jo absolutt fin den og, men det blir liksom ikke det samme som å sitte i teateret, omgitt av afrikanske rytmer og med en magisk verden foran seg som man gir seg helt hen til underveis.
Med det sagt så er dette uansett en flott musikal og særlig om man, som meg, vokste opp med animasjonsfilmen. Alle sangene man elsket i filmen er også med i musikalen og som en fin bonus er det noen nye melodier med Shadowland som et høydepunkt etter min mening.
Så ja, denne musikalen fortjener å være ukas musikal og jeg håper alt jeg deler denne uka vil være en fornøyelse. Yay!
Beste sanger: Circle of life og Shadowland
*
Circle of Life er en god åpning på en musikal:



Shadowland er en skikkelig fin sang:


Dette skulle jeg ønske hendte mens jeg satt på t-banen:


Og Julie Taymor er inspirerende og en god grunn til at denne musikalen funker så bra som den gjør. 
*

Ellers er det ikke så mye spennende å melde, men livet er fint og ting ordner seg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...