lørdag 24. februar 2018

The Color Purple - en samlepost :)


Det finnes noen musikaler jeg egentlig ikke vet så mye om. The Color Purple er en slik musikal for jeg kjenner historien litt fra å ha lyttet til nyeste musikalcden, men jeg har enda ikke lest boka (noe som jeg har ment å få gjort i årevis, men kanskje jeg får gjort det i år siden jeg faktisk eier boka nå) og jeg vet at det er mye jeg ikke vet. Det jeg dog vet er at jeg ble ganske imponert da jeg anskaffet nyeste musikalcden i 2015 for det er mye svært fengende musikk i denne musikalen og da mye som nærmer seg soul og gospel og slikt sånn jeg ser det mer enn klassisk musikalmusikk. Dessuten føler jeg at dette er en musikal som er viktig fordi jeg føler budskapet sånn jeg har forstått det handler om at Celie må elske seg selv, dette er en musikal om kjærlighet, men det handler på mange måter om andre typer kjærlighet enn den rent romantiske. Uansett budskap og tematikk og alt sånt som jeg som nevnt ikke er noen ekspert på når det gjelder akkurat denne musikalen så er det essensielle for meg uansett noe annet her og det er musikken. Som nevnt er det fengende, men mer enn det så er det modent og stilfullt og tidvis innmari flott, godt hjulpet av svært talentfulle utøvere på cden jeg har. Vi har Danielle Brooks og Jennifer Hudson som har sterke og strålende stemmer og som begge har flere flotte musikalske øyeblikk. Og vi har Cynthia Erivo i hovedrollen og for meg er hun selve hovedattraksjonen nettopp fordi hun er så enormt flink til å synge og har en superfin stemme som alltid føles verdt å lytte til. Så det blir det fine denne uken, det å dele noen sanger som jeg burde lytte til enda oftere enn jeg gjør fordi de er så sterke og givende og viser hva musikalmusikk kan være.

Og kanskje jeg ender opp med å lese boka snart, hvem vet, alt er mulig. Det er i alle fall mulig å gi seg hen til en musikal som i sitt fineste øyeblikk understreker at det viktige er at du er her, du lever, da kan alt annet ordne seg tross alt.

Beste sanger: I’m here og The Color Purple
*
Denne sangen er nydelig og fantastisk fremført:



Dette et et gjennomført flott musikalsk øyeblikk det og:



Dette er en brilliant medley:


Og om man vil lytte til noe annet så er Once on this Island verdt det :)
*
Med det så har jeg delt det jeg ønsket fra The Color Purple og i morgen er det klart for en ny ukas musikal. Yay! Ellers håper jeg alle har det finfint og så bables vi =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...