lørdag 18. november 2017

Shrek - the Musical - en samlepost :)


Det er lett å undervurdere en musikal som Shrek (basert på Dreamworks sin animasjonsfilm med samme navn) for er det laget med virkelige kunstneriske ambisjoner eller handler det bare om å tjene enda mer penger på en merkevare? Slikt er ting man kan spørre seg med enkelte musikaler og i noen tilfeller med rette. Shrek er likevel for meg en musikal som etter min mening har mye verdi for nei, det er kanskje ikke den dypeste og mest intellektuelle musikalen man kan finne, men det er en musikal som har øyeblikk da den er helt magisk. Og når den ikke er magisk er den uansett skikkelig fornøyelig og det er en fin ting det og.
Uansett er Shreks story den samme som i filmen, en film som igjen på mange måter var begynnelsen på en trend de siste årene om å fortelle historier basert på eventyr, men deretter vri på historiene og skape noe eget. Filmer som Maleficent, musikaler som Wicked og tv-serier som Once upon a time er også gode eksempler på denne trenden, en trend der animasjonsfilmen Shrek like fullt var blant de første. Og kanskje er dette en logisk utvikling i arven fra Disneys eventyrfilmer, det å føre eventyrtrenden videre, men med en ny vri, jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg elsker både eventyr og kreative tolkninger av eventyr og jeg likte Shrek som film og jeg liker Shrek enda mer som musikal fordi sangene er så supre.
Shrek som musikal har faktisk forbausende mye fin musikk av typen som er både fengende og fint å lytte til. Det er såre og søte sanger som er oppriktig rørende, men også sanger som er artige og sjarmerende og setter seg på hjernen. Alt dette i en musikal som ikke bør undervurderes, men fortjener å testes ut, ikke minst på grunn av skikkelig flinke involverte på musikalcden som Sutton Foster og Brian D’arcy James. Og man merker engasjementet til utøverne i denne musikalen, merker hvordan de tar en musikal som på papiret kan lyde lett og overfladisk på det dypeste alvor fordi den jo fortjener det.
Og resultatet er altså en musikal som kanskje ikke er blant mine største favoritter, men som jeg like fullt koser meg veldig med å lytte til og jeg har også sett en live-filmet versjon og den var skikkelig super den og.

Beste sanger: I know it’s today og Who I’d be
*
Denne sangen er veldig fin:



Dette er en sang jeg finner svært fornøyelig:



Og denne sangen er nydelig:


Og ellers er dette en fin liste over teatervennskap :)
*
Med det har Shrek vært ukas musikal og i morgen er det klart for en ny ukas musikal, da en for mange litt ukjent musikal som også har mye fint ved seg.

Yay!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...