lørdag 17. februar 2018

She loves me - en samlepost :)


I 1937 ble det skrevet et teaterstykke kalt Parfumerie. Jeg vet ca ikke noe om dette stykket utenom at det er relevant å nevne fordi det har vært inspirasjonen bak flere filmer i senere tid, sånn i tillegg til musikalen She loves me altså. Av ymse adapsjoner er en av de mest kjente for meg filmen You’ve got mail og She loves me er basically samme storyen som der altså bare at handlingen tar plass på 1930-tallet, det er (logisk nok) snakk om brevveksling fremfor mailer og her har vi altså søt romantikk med mye sjarm.
She loves me forteller om Georg og Amelia som begge jobber på et parfymeri og som hater hverandre. Men så har hver av dem en brevvenn de elsker og så vet ingen at dem at de egentlig brevveksler med hverandre og så blir det sånn forviklingsfylt kjærlighetskomedie der spenningen ligger i spørsmålet «vil de skjønne at de egentlig elsker hverandre eller ikke». Og så er det andre karakterer som er fine og det hele blir en musikal som jeg personlig ikke har sett, men der jeg liker å lytte til cden ganske godt. For jo da, det er temmelig forutsigbart og lett, men det er også smart og vittig og mer enn det, denne musikalen føles temmelig perfekt nå rundt Valentines Day, en dag jeg mener handler mer om den lette og koselige kjærligheten enn det dype og dramatiske med akk og sukk og hjerte smerte epleterte liksom (med tanke på hvor lite erfaring jeg har med romantikk i det virkelige liv så kan det hende jeg har misforstått Valentines Day totalt og at det egentlig er mye mer seriøst og lidenskapelig enn jeg tror, men ja ja).
Uansett, appellen for meg med She loves me ligger i at historien er oppriktig søt selv om den er litt overfladisk, dessuten liker jeg den nyeste musikalcden fra den nyeste Broadway-produksjonen en hel del fordi det er flinke og kule folk som er med som Laura Benanti og Zachari Levi og fordi musikken er fengende og sympatisk og perfekt å ha i bakgrunnen mens man spiller nettspill. Så ja, her har jeg bablet litt om ukas musikal, god fornøyelse!

Beste sanger: Try me, Vanilla Ice Cream og She loves me
*
Her har vi et finfint øyeblikk i denne musikalen:



Her er en annen finfin sang:



Dette igjen er sjarmerende og kult:



Og dette har ikke noe med She loves me, men er bare et annet av Laura Benantis talenter:


Og det var vel i grunnen det som jeg hadde tenkt å dele med verden denne uka. God fornøyelse :)
*
Ellers er livet fint fordi det begynner en uke i morgen der særlig lørdag fortoner seg som et fortryllende eventyr av karolinske vidunderligheter. Yay! Og ellers er det klart for en ny ukas musikal som har noen veldig fine sanger så det er kjekt og :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...