lørdag 10. februar 2018

Miss Saigon - en samlepost :)


En av mine beste filmopplevelser i 2016 var å se en live-filmet versjon av Miss Saigon på Gimle Kino. Mens dette ikke er blant mine største musikalfavoritter, så var den kino-opplevelsen noe som viste meg at musikken i Miss Saigon tidvis er virkelig flott og dette er også en imponerende musikal som, ikke uten grunn, har vært en stor suksess både i London og New York. Samtidig er dette en musikal som har vært rammet av flere kontroverser, blant annet fordi Jonathan Pryce, som er hvit, portretterte en fransk-vietnamesisk mann i den originale oppsetningen både i London og i New York. For min del ødelegger ikke ymse kontroverser for en musikal som i mine øyne har mye flott ved seg, men det er verdt å nevne uansett.
Uavhengig av kontroverser og suksesser er i alle fall Miss Saigon i bunn og grunn en kjærlighetshistorie om unge Kim i Saigon i Vietnam som blir dypt forelsket i GI-soldaten Chris som på grunn av Vietnamkrigen er der en stund. Og så skjer det mye mer, men jeg vil ikke oppsummere handlingen for nøye. Sikkert er det uansett at dette er en sterk historie og ikke minst er dette en musikal som er veeeldig intens og som har masse lidenskap, godt hjulpet av at det er de samme folka som står bak denne musikalen som med Les Miserables.
Og for min del er det fine med denne musikalen at det er en del helt nydelig musikk her. Det er noen usedvanlig fine sanger som dessuten er fantastisk fremført i denne musikalen og det elsker jeg. Dessuten er det tidvis skikkelig romantisk, det er tidvis skikkelig rørende og det er tidvis skikkelig deprimerende, men på en merkelig tilfredsstillende måte, litt som med hvordan man ikke kan se for seg en Les Miserables som ikke inneholdt alt for mye deprimerende scener og skjebner, det er jo ting som er med på å gjøre det så sterkt som det er.
Så ja, dette er en fin musikal å ha som ukas musikal og jeg gleder meg til å dele klipp og sånt.

Beste sanger: I’d give my life for you, Last Night of the World og Movie in my mind
*
Dette er en veldig fin sang som er fantastisk fremført:



Denne sangen er sterk og et intenst øyeblikk i musikalen:



Dette er en fin og romantisk duett:


Og denne sangen er ikke fra Miss Saigon, den er bare et annet bevis på hvor dyktig Lea Salonga er:


Og det var det jeg tenkte å dele fra Miss Saigon. God fornøyelse :)
*
Ellers er det ikke så mye spennende å nevne, men jeg har mange ting jeg ser frem til fremover og det er jo supert så yay! =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...