lørdag 11. november 2017

Matilda - en samlepost :)


Jeg tror det er nesten umulig å være bokorm uten å kjenne seg veldig igjen i karakteren Matilda fra Roald Dahls bok med samme navn. Det er sikkert mulig, men generelt sett så er hun en veldig relaterbar karakter, noe som sikkert er litt av grunnen til at man heier sånn på henne. Og selv liker jeg boka, jeg liker filmen og jeg liker altså også musikalen, en musikal som er ukas musikal akkurat nå i november fordi jeg føler at musikalen Matilda i enda større grad enn andre adapsjoner av historien fokuserer på magien ved å fortelle historier. Og å fortelle historier er en veldig viktig ting sånn jeg ser det, særlig når man holder på med skriveprosjekter.
Uansett, ååå, denne musikalen er tidvis fortryllende. Mens jeg syntes den var litt for scenisk dramaturgimessig sett da jeg så den i London i mai 2015, så er det så mye jeg likte skikkelig godt og det beste med denne musikalen er hvor sjarmerende og unik den er. Her har vi musikk og tekster av Tim Minchin som skaper en helt fantastisk atmosfære i historien og det er kreativt og fint og rart helt samtidig på en riktig inspirerende måte. Dessuten er musikalcden alltid fornøyelig å lytte til, mye på grunn av sanger som varierer fra å være nydelige og sterke opplevelser (Quiet) til å være artige og geniale (Naughty) eller bare herlig nostalgiske og drømmende (When I grow up). Og hele tiden handler det om historier og magi og å kjempe for det som er rett. Alt dette som er så viktig for meg og så fint sånn i det hele tatt og som gjør at Matilda er en musikal som er brilliant.
Noe annet fint med Matilda som musikal er det at den kan passe for de aller fleste. For det er en musikal som funker godt for barn, det er jo basert på en bok med barn og ungdom som målgruppe. Men samtidig er det nok av magiske, nostalgiske og sære elementer som fort kan falle i smak for voksne. Og så er det noe med musikken som gjør at det ikke minner meg om noen andre musikaler og i så måte kan det kanskje også være en musikal som passer ypperlig hvis man selv ikke helt forstår seg på musikal som sjanger. Med andre ord, denne musikalen har så mye fint ved seg og jeg håper jeg kan få satt ordet på det på en god måte denne uka, virkelig formulert nøyaktig hvorfor dette er en musikal som kanskje ikke er perfekt, men som definitivt er fullstendig makeløs.

Beste sanger: Quiet og When I grow up 
*
Denne sangen har en nydelig tekst og melodi:



Denne sangen er oppkvikkende og kul:



Denne sangen er litt magisk:


Og denne sangen er ikke en sang, men en test der man finner ut hvem i Matilda man er. 

Med det har det jeg følte for å dele i forbindelse med denne musikalen delt og vi er klar for ny ukas musikal i morgen.
*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...