lørdag 25. november 2017

Little Women - en samlepost :)


Jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var da jeg leste «Little Women», men jeg tror det var i begynnelsen av tjueårene. Det spiller uansett ingen rolle for det jeg jo husker var hvor mye jeg relaterte meg til Jo. Allerede som barn da jeg så filmversjonen fra 1994 med Winona Ryder som Jo likte jeg Jo best fordi jeg så mye av meg selv i personligheten hennes, dessuten tror jeg de fleste som liker å skrive kan relatere seg til Jo som både i boka, filmen og her i musikalen har skrivingen som sin sterkeste lidenskap. Særlig i musikalen føler jeg at det er lagt et sterkt fokus på Jos skriveglede og fokuset på viktigheten å fortelle historier har for henne og det er kanskje det som gjør at jeg tross alt liker ganske godt å lytte til Little Women-musikalcden selv om dette ikke er blant mine største musikalfavoritter. Av andre ting med Little Women liker jeg fokuset på søstre, kanskje fordi det er noe jeg aldri har hatt selv. Jeg setter absolutt utrolig pris på å ha en bror selvsagt, men det er en del av meg som liker veldig godt å lese om søstre fordi det gir meg et glimt av hvordan det er og i Little Women er det hele fire søstre. Det er Meg (som jeg syns er en ganske kjedelig karakter fordi hun ikke har en så klart definert personlighet), Jo (som jeg liker kjempegodt selv om jeg er en av dem som ville veldig at hun skulle bli sammen med nabogutten Laurie og fortsatt irriterer meg over at hun valgte annerledes), Beth (som er supersnill og omtenksom og av en eller annen grunn likevel ikke det spor irriterende) og Amy (som jeg aldri har tilgitt siden hun i historien blir sur på Jo og brenner manuskriptet hennes og det er skikkelig fælt) og jeg merker at jeg kjenner denne historien så godt at det er veldig vanskelig å skrive om den uten å spoile ting så jeg skal gå videre til å fokusere litt kun på musikalen.
For det er fine sanger i denne musikalen som tidvis fenger en del. Dessuten er det noe veldig sympatisk ved Little Women som musikal, litt som om den vet hva den er og ikke gjør seg til eller prøver å være noe mer enn det. Og jeg liker veldig godt Sutton Fosters tolkning av karakteren Jo, Megan McGinnis som Beth synger så veldig, veldig pent og jeg elsker sangen Astonishing særlig fordi det er en så triumferende og sterk sang.
Og nei, denne musikalen er kanskje ikke episk eller veldig storslagen, men den er søt og koselig og man trenger musikaler som er det også.

Beste sanger: Astonishing og Some things are meant to be
*
Denne sangen er en favoritt:


Denne sangen er en annen favoritt:



Og dette er ellers ganske fint:



*

Og inne på musikalgruppa kan man ellers altså finne liste over ting man kunne drive med på fredag i stedet for å gå Black Friday-bananas, men den lista er litt for lang til at jeg føler for å poste den her.

Uansett har jeg nå delt det jeg følte for angående Little Women og alt i morgen er det klart for en ny ukas musikal så yay for det. Dessuten yay for at det snart er desember for jeg elsker desember <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...